American Airlines planningsprobleem stelt piloten in staat duizenden vluchten in juli te laten vallen
Een storing in een planningsplatform zorgde ervoor dat piloten van American Airlines in juli gisteravond duizenden reizen konden laten vallen, zei hun vakbond zaterdag, een hoofdpijn voor de luchtvaartmaatschappij omdat het probeert de vluchtverstoringen tijdens een bloeiend reisseizoen tot een minimum te beperken.
American bevestigde het probleem en zei dat het niet verwachtte dat het probleem de werking ervan zou beïnvloeden, ook niet tijdens het vakantieweekend van 4 juli.
"Als gevolg van deze technische storing konden bepaalde reistransacties worden verwerkt wanneer dit niet had mogen zijn", aldus de luchtvaartmaatschappij in een verklaring. "We hebben de overgrote meerderheid van de getroffen reizen al hersteld en verwachten geen operationele impact vanwege dit probleem."
Meer dan 12.000 vluchten in juli hadden geen kapitein, eerste officier of beide, nadat piloten opdrachten hadden laten vallen, zei de Allied Pilots Association eerder.
Piloten kunnen routinematig reizen afleveren of ophalen, maar vrije tijd in de zomer of vakanties is moeilijk te vinden voor werknemers van luchtvaartmaatschappijen, aangezien de dienstregelingen pieken om aan de grote vraag te voldoen.
Alleen al op zaterdag had American meer dan 3.000 hoofdvluchten gepland en die waren volgens een interne telling voor 93% vol. Vluchten die onbemand blijven, zijn echter een extra belasting voor elke luchtvaartmaatschappij.
De storing deed zich voor tijdens een rotsachtig begin van het weekend van 4 juli, toen onweersbuien en personeelsproblemen duizenden Amerikaanse vluchtvertragingen en honderden annuleringen veroorzaakten.
American en zijn vakbond van piloten, wiens relatie beladen is, zitten midden in de contractonderhandelingen en de luchtvaartmaatschappij heeft recentelijk bijna 17% loonsverhogingen aangeboden tot 2024. De nieuwe president van de vakbond, Capt. Ed Sicher, begon een termijn van drie jaar op Vrijdag.
De piloten van American hebben onlangs gepikt tegen slopende schema's, iets wat ze in een nieuw contract willen aanpakken. Piloten bij Delta en Southwest hebben de afgelopen weken om soortgelijke redenen gepikt.
American zei dat het een platform heeft opgeschort waarmee piloten hun schema's kunnen wijzigen terwijl het de kwestie onderzoekt.
“We begrijpen dat dit belangrijke tools zijn voor onze piloten en werken zo snel mogelijk. We zullen de hele dag updates geven als we meer te weten komen', vertelde American zaterdag in een e-mail aan piloten.
Dennis Tajer, een kapitein van American Airlines en woordvoerder van de Allied Pilots Association, zei dat het bedrijf er niet in slaagde het IT-systeem goed te laten werken en "onzekerheid voor passagiers en piloten" te creëren.
Een soortgelijk probleem deed zich voor in 2017, toen een technologisch probleem ervoor zorgde dat Amerikaanse piloten vakantie konden nemen tijdens de drukke decembervakantieperiode. De vervoerder bood piloten 150% loon voor piloten die opdrachten oppikten.
.png)
Kommentare
Kommentar veröffentlichen